Mnoho z vás s tím má možná zkušenost. Ať již patříte k běžným „malým“ zaměstnancům, k managementu nebo k externistům, kteří mají s firmou co do činění. Případně jste dodavatelé nebo zákazníci. Často se ve větších i menších firmách vyskytuje osoba, která má v kolonce „pracovní pozice“ uvedeno „poradce“. Občas to bývá ještě i úže specifikováno.
Poradce pro komunikaci s veřejností, pro dopravu, pro výrobu, pro komunikaci se zákazníky a jiné. A často si mnoho dalších lidí, kteří jsou v téže firmě zaměstnaní, láme hlavu, k čemu že je tento poradce dobrý. Objevuje se jen občas, bere velké peníze (obvykle ovšem nezveřejněnou částku) a promlouvá také málokdy. Když už se tak stane, mnozí otáčejí oči vzhůru.
Také se často jedná o nějakou osobu blízkou někomu z majitelů nebo vedení. Může jít o kamaráda z mládí nebo rodinného příslušníka, případně o nějakého bývalého funkcionáře, pro kterého se nenašlo jiné místo. Vymyslí toho málo nebo naopak hodně, ale ne vždy to bývají zrovna plodné věci, které by firmu posouvaly někam dál nebo zlehčovaly ostatním práci. Tato osoba jde také ostatním často na nervy a nebývá zrovna oblíbená. Důvodem může být právě jejich neschopnost nebo závist ostatních. Mají totiž jisté místo a těžko se jim dokazuje jejich přínos firmě. Hlavně nemá vedení obvykle ani zájem na tom, aby byl ten přínos nějak monitorován. Pokud se s dotyčným z nějakého důvodu nepohádají nebo jinak nerozkmotří, mají práci zajištěnou a to většinou bez větší námahy. Nepotřebují na tuto pozici žádné speciální vzdělání a málokdy bývá nějak přesně specifikována jejich pracovní náplň. Jejich vliv ale bývá nemalý.
Nemůžeme ovšem házet všechny do jednoho pytle. Určitě existují i poradci, kteří mají bohaté zkušenosti a opravdu dobře radí a jsou to lidé na svém místě. Zaslouží si pak nejen vydělané peníze, ale i obdiv a vděk dalších zaměstnanců.